כתבה שפורסמה ב"דבר העובדים בארץ ישראל", 12/01/2020
מציגה נתונים מדאיגים על עליית מספר המתייצבים בלשכות התעסוקה.
בדור שבו תחלופת העבודה היא בממוצע שלוש-חמש שנים, יצאנו לבדוק –
מה משאיר את העובדים בעבודתם הנוכחית, ומה מונע מהם לעבור אל העבודה הבאה?
בחרו את העובד המתאים לתפקיד
המובן מאליו – הוא החשוב ביותר. עובד שנמצא בתפקיד שאינו מספק ומאתגר אותו, במהרה יאבד עניין בתחום, יהיה חסר מוטיבציה
וכנראה שלא יבצע את עבודתו כראוי, או פשוט – יעזוב.
עובד שמחובר לערכי המותג, שנמצא בתפקיד מאתגר ושקיימת בו זיקה לתחום עיסוקו – הוא עובד שנמצא כאן כדי להישאר.
זהו העובד שירצה ללמוד עוד, להעשיר את הידע ולהציע הצעות יעול ופיתוח – כי אכפת לו, וכי הוא רוצה לנסות לאתגר גם את עצמו.
צרו אפיקי קידום, הדרכות והקניית ידע מקצועי
את תחושת האתגר הראשונית צריך לשמר בכל עת. פיתוח והשקעת משאבים בעובד, כגון קורסים על חשבון העבודה,
שעות הדרכה והסברה, שליחה ללמידה עצמית – כל אלו יוצרים תחושת מחויבות הדדית. עובד שמרגיש שמושקעת בו
אנרגיה ומחשבה – יגיב בהתאם ויהיה מחויב לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר.
יחד עם זאת, יצירת אפיקי קידום חשובה לא פחות – באמצעותם לעובד יש מקום אמיתי להבעה עצמית ולתחושת התרומה בעבודה.
צרו איזון בין חיי העבודה לחיים האמיתיים
החיים מחוץ לעבודה חשובים לעובדים לא פחות ממה שקורה בעבודה עצמה.
עובד שצריך להקדיש זמן ללימודים האקדמיים שלו, לטפל בענייני משפחה, ואף לקחת יום חופש להתאווררות מפעם לפעם – זקוק למענה ראוי.
גמישות בחיי העבודה היא הכרחית ואף מסייעת ליצירתיות – כשהעבודה נעשית בלי לחץ והבנה מצד המעסיק שיוצרת תחושה נעימה ומכילה.
כשעובד ירגיש שמכילים את צרכיו, בשעות העבודה ייתן את התפוקה הראויה, יעריך את מצבו וירצה להישאר.
מיתוג מתחיל מבפנים
עובדים יכולים להיות השגרירים הכי טובים של החברה – וזו אינה קלישאה.
ובמיתוג, הקשת היא רחבה – מכוס הקפה הממותגת בבוקר, אל חתימות המייל ומסמכי החברה, ועד להשרשת ערכי החברה בישיבות צוות, בבריפים, וגם בערבי החברה.
עובדים המאמינים בערכי החברה ופועלים על פיהם, יהיו אלו בעלי המוטיבציה הגבוהה והרצון לקדם ולשפר את העבודה כל העת.
הקימו סביבת עבודה נעימה וכיפית
"עובד טוב הוא עובד שטוב לו" – האמרה הידועה תקפה היום יותר מתמיד.
כאשר עובדים מרגישים ביטחון ומוקפים סביבה המשקפת את האופי שלהם ואת רצונותיהם – הם רגועים יותר, נינוחים יותר ויכולים לתרום יותר בעבודה.
אלו העובדים שירצו לשבת בחברותה בארוחת הצהריים ולנהל שיחות בישיבת הקפה, אך גם אלו שיעלו את הרעיונות היצירתיים בישיבות ויתערבו בהצעות ייעול ושיפור.
ערך העבודה היום עבור עובדים לא נעלם ואף גבר.
עם זאת, בעולם שלם של גירויים ומשימות, העבודה משתלבת במגוון גדול של ערכים, משימות יומיומיות ותחומי עניין נוספים, עליהם יש לתת את הדעת ביום שבו מעסיקים עובד חדש.
ככל שמעסיקים ישכילו להבין ולהטמיע את יחסי ההדדיות ביניהם לבין עובדיהם – כך יוכלו ליצור קהילה אוהדת של עובדים סביבם, ולהאריך את ימי עבודתם בחברה.